Nikolai van der Heyde - Transgenerationeel Ontworteld

Nikolai van der Heyde - Transgenerationeel Ontworteld

Wie:  Nikolai van der Heyde (23 januari 1936 – Laren 6 augustus 2020)

Geboren:  Leeuwarden, Nederland

 

ROOTS


Nikolai, mijn vader, had een rijke mix aan roots. Zijn vader Bartle was een Indische Nederlander, die na de oorlog als inspecteur werkte bij het coprafonds in Makassar (het huidige Celebes). Bartle hield van Indië, maar de bloedige opstanden tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd dwongen hem eind 1946 berooid terug te keren naar Nederland. In Leeuwarden vond hij werk in een machinefabriek voor zuivel waar hij tot zijn overlijden op zestigjarige leeftijd bleef. Zijn geliefde Indië heeft hij nooit meer teruggezien.


Aan moeders kant was Nikolai’s overgrootvader een vrijgekochte slaaf uit het tsaristische Rusland. Na zijn vrijlating werkte hij als trekschuitjager langs de Wolga en spaarde genoeg geld om een huis te bouwen. In de tuin groef hij een eenvoudige aarden hut, waar hij samen met zijn vrouw Anna zwavelhoudende lucifers begon te maken. Wat begon als een kleinschalige productie groeide uit tot een imperium. Maar met de Russische Revolutie verloor de familie alles, en Nikolai’s moeder Lydia moest met haar familie vluchten naar Parijs. Daar ontmoette ze Bartle, die verlof had uit Indië.


Bij hun huwelijk sloeg Lydia een bontjas, een geschenk van haar broer, af; ze zouden zich immers in Indië vestigen. Door de onafhankelijkheid van Indonesië werd dat uiteindelijk Leeuwarden. Friesland was lastig voor Lydia. Bij aankomst werd ze bekogeld met sneeuwballen waarin stenen waren verstopt, omdat ze buitenlands was. Haar Parijse kleding was te chic voor Leeuwarden, waar ze bovendien werd uitgelachen omdat ze rode nagellak droeg – men zei dat ze haar vingers in de jam had gestopt. Het feit dat ze omarmd met Bartle over straat liep, zoals ze in Parijs deden, werd als schandalig ervaren.


NIKOLAI


Toen Nikolai werd geboren, sprak zijn moeder nog weinig Nederlands en voornamelijk Russisch. Hij groeide daarom op met Russisch, Nederlands en later ook Frans, dankzij de zomers die hij doorbracht in Montparnasse, Parijs, bij zijn Russische familie. Daarnaast bezocht hij Franse zomerkampen voor Russische vluchtelingen, waar hij zowel zijn Russisch als zijn Frans verder ontwikkelde.


Op school presteerde hij goed, maar hij had één grote droom: reizen. Vooral naar New York, om de Jazzmuzikanten live te zien spelen. Hij maakte een afspraak met zijn vader: als hij zijn school afmaakte, mocht hij daarna reizen. Maar na school wachtte eerst het leger, waar hij dankzij zijn Russisch in een speciaal diplomatenklasje terechtkwam. In het context van de Koude Oorlog kreeg hij de taak om zijn landgenoten te leren “hoe Russen denken.” Nikolai genoot van deze rol en bedacht de meest creatieve, fictieve “Russische” gebruiken om zijn kameraden te onderwijzen.


Na zijn diensttijd ging hij eindelijk naar Amerika, om zijn droom te bekostigen werkte hij op de Holland-Amerika Lijn, zodat hij in New York jazzpianisten kon horen spelen. Daarna woonde hij een tijd in Parijs, waar hij de 'Herald Tribune' verkocht en stiekem pikante ansichtkaarten verhandelde. In die tijd werd zijn interesse in de Franse cinema gewekt.


Tijdens een zwerftocht in Zweden ontmoette hij een Zweeds meisje [de moeder van mijn halfzus], met wie hij trouwde. Hij vestigde zich in Amsterdam en begon een studie aan de pas geopende filmacademie. Zijn Russische afkomst bleef een inspiratiebron in zijn werk; in veel van zijn films is een vleugje Rusland te herkennen.


IDENTITEIT


Mijn vader voelde zich geen Nederlander. Zo sprak hij, wanneer we op vakantie Nederlanders tegenkwamen, Russisch tegen mij. Maar het tsaristische Rusland, de wereld van zijn moeder, en Indië, de wereld van zijn vader, bestonden ook niet meer. Hij was niet ontworteld; ik denk dat hij eerder geen wortels had.


‘Transgenerationeel Trauma’ verwijst naar psychisch letsel dat wordt veroorzaakt door schokkende ervaringen van een vorige generatie - ik ken mensen met Nederlands-Indische roots die hiervoor bij het Sinai Centrum worden behandeld. Maar misschien was mijn vader eerder Transgenerationeel Ontworteld; gevangen in de verhalen en verliezen van zijn afkomst. En als tweede generatie ben ik dat misschien ook wel.


Kleurfoto's: Thomas Minczeski



#Zwerfkeien #Identiteit #Transgenerationeel #Cultuur #Inspiratie #PersoonlijkVerhaal #FamilieGeschiedenis #Erfgoed #VerhalenVertellen #Wereldburger #Transgenerationeel


Zonder woorden luisteren
15 mei 2025
Mijn grootmoeder vluchtte uit het oude Tsaristische Rusland, mijn grootvader ontmoette haar in Parijs toen hij op verlof was uit Nederlands-Indië. Wat hen verbond, was iets onzichtbaars: een stille gevoeligheid. Zonder woorden aanvoelen wat de ander nodig heeft. En zo leerde ook ik zonder woorden te luisteren. Later vond ik dezelfde verfijnde stilte terug in India, Istanbul, Japan en Korea. Over de kracht van aanvoelen en luisteren met je hart.
Groeien begint met de moed om naar binnen te kijken
13 mei 2025
Tijdens mijn tijd in Japan leerde ik over Naikan: zacht en eerlijk naar jezelf kijken — niet om te oordelen, maar om te begrijpen. Later ontdekte ik dankzij een Marokkaanse broeder dat ook in de islamitische traditie een soortgelijk pad bestaat: Muhasaba. Twee werelden, één wijsheid: groeien begint met de moed om naar binnen te kijken.
geëmigeerd
30 april 2025
Met een Indonesische betovergrootvader die naar Nederland emigreerde, emigreerde Iris zelf naar Parijs en uiteindelijk naar Brazilië.
De kracht van volhouden
28 april 2025
In Istanbul leerde ik over Sabr: geduld, vertrouwen en kracht, ook als de weg zwaar is. Tijdens mijn tijd in Japan ontdekte ik Ganbaru: onverzettelijk doorzetten, zelfs wanneer alles tegenzit. Jaren later, nadat mijn zoon de diagnose diabetes type 1 kreeg, begreep ik pas écht hoe diep deze wijsheden in je dagelijks leven kunnen wortelen. Twee werelden, één boodschap: moed is soms zacht en stil, maar o zo sterk. 🌿
Portret van Mirjam Rampersad, op zoek naar haar Surinaamse roots
26 april 2025
Mirjam Rampersad groeide op zonder te weten waar haar roots lagen. Geadopteerd door een streng gereformeerd gezin voelde ze zich altijd tussen twee werelden in. Pas als tiener ontdekte ze haar Surinaams-Hindoestaanse afkomst. Een verhaal over gemis, veerkracht en uiteindelijk: thuiskomen bij jezelf.
Nafs
10 april 2025
Na Dunya, de vergankelijke wereld, volgt de blik naar binnen. In de soefi-wijsheid heet dat Nafs (النفس) — de strijd met ons ego. Hoe vinden we rust te midden van onze eigen verlangens en onrustige gedachten?
Julia - Tussen Oost en West
10 april 2025
Julia groeide op in communistisch Rusland, in een zomerhuis vol herinneringen aan familie, eenvoud en verbondenheid met de natuur. Maar toen het systeem viel, verloor haar Indonesische vader zijn bevoorrechte positie. Als politieke vluchteling belandde het gezin in Nederland, met niets meer dan hoop op een nieuw begin.
WU WEI – DE KRACHT VAN MEEBEWEGEN
7 april 2025
Wu Wei (無為), een taoïstisch principe, leert ons mee te bewegen met de stroom van het leven. Soms bereik je meer door niet te forceren, maar door los te laten en het natuurlijke verloop te volgen.
When life gives you lemons
5 april 2025
Shōganai (しょうがない) staat voor de kunst van aanvaarden wat onderweg op je pad komt. Toen mijn oudste zoon op zijn tiende de diagnose diabetes type 1 kreeg, werd Shōganai onze manier om het leven leefbaar te maken. We konden het niet veranderen, dus konden we er maar beter het beste van maken.
𝐓𝐮𝐬𝐬𝐞𝐧 𝐈𝐫𝐚𝐧 𝐞𝐧 𝐡𝐢𝐞𝐫 – 𝐡𝐞𝐭 𝐯𝐞𝐫𝐡𝐚𝐚𝐥 𝐯𝐚𝐧 𝐞𝐞𝐧 𝐯𝐥𝐮𝐜𝐡𝐭𝐞𝐥𝐢𝐧𝐠
21 maart 2025
Van de voet van de Damavand tot de straten van Alkmaar. Damavand groeide op in Iran, waar hij werd meegezogen in de revolutie en later moest onderduiken voor de geheime dienst. Toen de dreiging steeds dichterbij kwam, vluchtte hij in stilte via de bergen naar Turkije, en bouwde uiteindelijk een nieuw bestaan op in Nederland. Een leven als vluchteling, maar bovenal als zoon, vader, vriend.
Meer posts